Direktlänk till inlägg 25 augusti 2011

Förlossningsberättelse :)

Av Emma - 25 augusti 2011 23:08

Fick en fråga om en förlossningsberättelse med Vincent och självklart ska ni få en.


Denna förlossning var underbar. Jag fick höra det första skriket och det missade jag ju med Liam då jag blev sövd under ett urakut kejsarsnitt.

Som jag skrivit innan så gjorde jag ett kejsarsnitt även denna gång. Dels så kände jag rädsla för att det skulle sluta som det gjorde med Liam, men även läkaren jag pratade med tyckte att ett kejsarsnitt vore nog det bästa för min del så denna gången planerade vi ett snitt, och jag är jätte nöjd :)


Morgonen den 20 juli åkte vi till förlossningen i Skövde. Jag fick inte äta nånting efter kl 3.00 på natten och inte dricka någon vätska efter kl 7.00 på morgonen. Vi kom till förlossningen runt 7 och då var jag självklart både jätte törstig och jätte hungrig (antagligen för att jag inte fick varken dricka eller äta). Det blev absolut inte bättre när dom kom in och frågade Dennis om han ville ha frukost och han blev serverad både smörgåsar, juice och kaffe :P

Vi fick veta att operationen för kejsarsnittet skulle ske vid 11 eller strax efter. Vi hade då lite tid att försöka slappna av och vila lite.


Denna bild är tagen på morgonen strax innan vi åkte till Skövde :)

  



Runt halv 9 kom det inte en barnmorska som skulle sätta in ett vätskedropp i handen. Det var underbart för lite utav min törst försvann när det kom igång. Efter det var det dags för att sätta in en kateter och jag kan nog säga att det var det värsta på hela denna dagen. Det sved att sätta in den, sen sved det när den satt på plats och jag kände mig dessutom fruktansvärt kissnödig trots att den satt där vilket var himla obehagligt.


Här ligger jag och läser och tycker det är en aning jobbigt.

 



När klockan var runt 9 kom läkaren som skulle utföra kejsarsnitt in och gjorde ett ultraljud och kollade var mitt ärr för Liam var placerat. Ultraljudet var häftigt. Istället för en pytteliten bebis som man får se på rutinultraljudet så såg vi stora händer och stora fötter.


Kl 10.30 kommer det in 3-4 pers och säger "Då så börjar vi med operationen" varav jag blir förvånad och jätte nervös då jag trodde vi skulle ha 30 min till på oss att bara sitta och vara. Helt plötstligt blev allt så verkligt och så nära.

Alla människor som befann sig i rummet var helt underbara och fick mig lugn. När läkaren som skulle sätta spinalbedövningen i ryggen kom så blev jag jätte nervös. Jag satt lutad mot Dennis och tyckte det var jätte hemskt. Då sa en barnmorska att alla tror spinalbedövningen är det värsta men alla blir förvånade över hur lite den faktiskt känns. Hon hade rätt, jag kände ett litet stick, sen spände det lite men värre än så var det inte.

Bedövningen började värka direkt. Jag fick hjälp att lägga mig ner och jag kände hur benen blev alldeles varma och sen steg det upp till brösthöjd. Jag försökte lyfta på benen men det gick bara inte att röra dom vilket var en väldigt obehaglig känsla. Ett operationsskynke sattes framför mig och Dennis och bak hos oss stod några barnmorskor för att stötta och hjälpa till.


Dom smetade på nåt klet på magen och läkaren som skulle utföra snittet kom in och gjorde sig redo.

Operationen började och jag kände mig jätte nervös, mest för att vår älskade bebis äntligen skulle få komma ut men jag var även nervös för att något skulle gå snett med honom. Men ingenting gick snett. Kl 11.10 föddes våran underbara son Vincent. Dom visade upp en alldeles perfekt gosse som skrek och kissade på oss det första han gjorde :P Dennis fick följa med en barnmorska till ett annat rum för att torka av gossen och sätta på en liten mössa och linda in honom i en liten filt. Efter det kom dom tillbaka in till mig och jag fick hålla i och pussa och krama min underbara Vincent för första gången.


När jag var ihopsydd och operationen klar flyttades jag över till en vanlig sjukhussäng. Vi fick komma in till ett rum där Vincent vägde och mättes. Han vägde hela 3890 gram och var 51 cm lång.


   


Jag är så lycklig och kärleken till mina gossar är oändlig. Dom är mitt allt och jag är så stolt över mina två mirakel.


Nu ska jag gå och lägga mig för att sova. Om det är något ni undrar över så är det bara att fråga :) Godnatt och en stor kram till er alla!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 23 september 2011 10:43

Bytte bloggnamn igen, så nu heter jag finest.se/aboutagirl   Hoppas ni går in å kikar här igen så ni ser mitt nya namn, tog nämligen bort finest.se/emmaLV.   KRAM ...

Av Emma - 23 september 2011 08:05

Hej! Jag har bytt blogg. Nu mer hittar ni mig på finest.se/EmmaLV .. Besök mig gärna där :) Kram...

Av Emma - 20 september 2011 12:00

I helgen ska jag få åka till Ullared. Ser verkligen fram emot de. Dock är det väl en värdelös helg att åka dit på då det är löning, men men.. Det är bara å gilla läget :) Nu ska jag stax till affären å handla mat. Liam är på dagis och ska hämta...

Av Emma - 18 september 2011 23:19

Nu var det ett tag sedan jag skrev. Uppdateringen här blev ju inte bättre sen jag skaffade iphone men det är svårt att ta sig tid för att blogga när man har två små barn. Jag hoppas på att kunna uppdatera oftare nu till hösten men det får bli som det...

Av Emma - 8 september 2011 00:08

Har blivit helt beroende av wordfeud! Om ni har iphone eller en andriodtelefon så skaffa de. Det är skitkul! Det är alfapet. Kan ju säga att jag blir helt frustrerad emellanåt för jag kommer inte på något ord alls. Just nu spelar jag med min syrra oc...

Ovido - Quiz & Flashcards